USAHA MEMUPUK SIKAP SUKA AKAN BARANGAN KELUARAN TEMPATAN

Golongan remaja adalah golongan yang paling banyak di Malaysia.Walaupun masih muda,namun cita rasa mereka dalam kehidupan amat tinggi.Cita rasa mereka ini sering berubah-ubah mengikut perkembangan dan pengaruh yang mendominasi diri mereka.Perkembangan fesyen dalam semua aspek pemakaian telah mempengaruhi remaja agar mereka tampak lebih anggun dan menarik.

Pengeluar barangan sering menjadikan remaja sebagai tujuan utama pemasaran terutamanya barangan berjenama dari luar negara.Hal ini kerana kuasa beli mereka agak tinggi dan pendapatan mereka hanya digunakan untuk keperluan peribadi sahaja.DI samping itu,gaya pemakaian dan barangan berjenama barat serta pengaruh persekitaran adalah antara faktor yang mempengaruhi cita rasa golongan remaja.

Barangan tempatan juga tidak kurang hebatnya.Oleh itu,pelbagai usaha perlu dilakukan bagi memupuk remaja mencintai barangan tempatan,antaranya ialah pengaruh media massa.Media massa sebagai teknologi yang paling dekat dengan manusia perlu menggunakan pengaruh mereka ke arah kebaikan demi kemajuan barangan tempatan.

Ibu bapa sebagai tunjang utama keluarga ialah orang yang paling berpengaruh dalam membentuk peribadi anak2 termasuklah mengenai cita rasa.Bagai melentur buluh biarlah daripada rebungnya,ibu bapa perlu menasihati anak2 agar mengutamakan barangan tempatan.Hal ini kerana barangan tempatan mempunyai kualiti yang setanding dengan barangan dari luar negara.

Akhir kata,tidak salah jika remaja mempunyai cita rasa yang tinggi,namun adalah lebih baik jika mereka menginterpretasikannya pada barangan tempatan

Leave reply

Back to Top